Monday, December 20, 2010

Besarnya Pengorbanan AYAH

sedang aku asyik menyiapkan kerja tutorial Eng.Math kat dalam bilik aku tadi...
aku ade terdengar bunyi alarm clock nyaring dari bilik sebelah..
hampir 4 kali alarm tuh berbunyi tapi tidak dimatikan..
tuh menandakan jam dah menunjukkan pukul 12am..
time tuh bapak aku harus bangun dan bersiap untuk ke tempat kerja..
bapakku pun bergegas mandi dan bersiap.. mungkin dah lambat agaknya..

bapakku ialah seorang pengawal keselamatan disalah sebuah sekolah swasta kat klang..
aku sempat berkata didalam hati ku tadi..
"kesian ayah, terpaksa bersengkang mata demi mencari sesuap nasi"
kalau korang nak tahu, dulu bapak aku pernah kerja kat kilang kereta kat shah alam..
pernah merasa gaji yg boleh diktakan selesa..
tapi syarikat tuh nak pindah g kulim, kedah..
bapak aku memang susah hati gila masa tuh..
kalau pergi kulim mesti banyak belanja, rumah lagi, persekolahan adik2 aku lagi..
last2 ayah aku pn redha je, tak payah pindah.. nanti ayah cari kerja lain, nasib baik terima pampasan..
tapi duit pampasan tuh sama gak macam bukit..
kalau ditarah sikit2 lama2 rata gak..
masa tuh bapak aku merata cari kerja lain.. kilang tuh lah.. kilang ni lah..
bapak aku ade cakap kat aku.. "Azri ko belajar lah rajin2, jgn jd macam ayah, takde kelulusan pn, nak cr kerja pun susah zaman skrg ni, tak tau lah zaman ko nanti macamane, igt pesan ayah ni Azri"

aku jadi tersentak bila teringat benda tuh..
masa mula2 bapak aku jd pengawal keselamatan tuh..
bapak aku ada cerita kat aku.. "Azri, ayah takut gak malam2 jaga bangunan tuh, byk benda aneh berlaku.. bukan risau tuh je.. tapi risau gak kalau2 ade perompak" aku pun risau keselamatan bapak aku masa tuh..
tapi tu masa bapak aku jadi security kat bangunan perniagaan Worldwide kat Shah Alam.. kawasan yg amat berisiko..
sebelum jadi pengawal keselamatan.. bapak aku dah banyak kali tukar kerja, atas dasar umur,, bapak aku tak larat nak wat kerja macam org muda..
yg bertahan sampai skrg hanyalah pengawal keselamatan.. mula2 kat Worldwide, pastu kat PPd klang dan sekarang kat sekolah je.. Alahamdulillah, sampai sekarang.. ni je lah kerja yang bapak aku mampu buat, demi menyara kami anak beranak..

kadang2 aku jealous gak tgk org lain.. boleh jln2 bersama keluarga diorng.. ade duet lebih sikit makan kat luar tapi aku dah xpernah rasa benda tuh sejak bapak aku jadi pengawal keselamatan..
aku paham gaji pengawal keselamatan berapa je.. yg penting kerja yg mulia dan punca rezeki yg halal..

Buatmu ayah,
walaupun kerja ayah hanyalah seorang pengawal keselamtan.. tapi aku berbangga dengan ayah.. sebab dah menjalankan tugas ayah sebagai seorang ketua keluarga yg berdedikasi.. ayah seorang yg tak pernah lepaskan tanggunjawab.. tugas ayah adalah tugas yg paling mulia.. menjaga keselamtan org di tgh malam sdgkn org lain sedang nyenyak tidur dibuai mimpi.. aku dah tanam kat dalam diriku ni ayah.. aku akan membalas segala jasa mu itu. akan ku igt pesan ayah selalu.. aku berjanji aku akan mengubah hidup keluarga kita.. InsyaAllah.. semoga ayah sihat2 selalu!! senyum sokmo..

we r one FAMILY
F~father
A~and
M~mother
I~I
L~love
Y~you

ditaip oleh: Azri Hafizi Mohd Zanuri
kat: Lam bilek!

0 orang berbicara:

..::Nuffnang Ads::..